izr. prof. dr. Gorazd Sedmak

Izr. prof. dr. Gorazd Sedmak

Kratek življenjepis 

Gorazd Sedmak je doktoriral leta 2006 na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani. Delovne izkušnje je med letoma 1991 in 1997 pred zaposlitvijo na Univerzi na Primorskem pridobival v oddelku izvoza in kot vodja marketinga v podjetjih Lama Dekani d.d. in Primorski tisk d.d. Od leta 1997 je zaposlen na UP FTŠ Turistici. Njegovo znanstveno raziskovalno delo se osredotoča na področja avtentičnosti v turizmu, valorizacije turističnih virov ter marketinga kulturne dediščine v turizmu. Je avtor ali soavtor številnih znanstvenih člankov, objavljenih v uglednih mednarodnih revijah s področja turizma. Več mandatov je opravljal funkcijo prodekana za znanstveno-raziskovalno delo, od leta 2011 pa je glavni urednik znanstvene revije Academica Turistica – TIJ.

Znanstveni prispevek k razumevanju turizma 

Gorazd se prvenstveno posveča raziskovanju pomena avtentičnosti v turizmu ter valorizaciji turističnih virov z marketinškega vidika. V raziskavi, katere izsledki so bili objavljeni v reviji Annals of Tourism Research (Sedmak, Mihalič, 2008), je ugotovil, da bo avtentičnost v turizmu v prihodnje pridobivala na pomenu. To je še posebej pomembno za strateški razvoj destinacij, bogatih s kulturno dediščino in naravnimi viri, kot je Slovenija. V novejših raziskavah, objavljenih v revijah International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research (2021), Journal of Heritage Tourism (2021) ter Development Policy Review (2025), proučuje neoptimalno izkoriščanje potencialov nesnovne kulturne dediščine in razvija kriterije za ocenjevanje primernosti različnih kulturnih in naravnih virov za turistično valorizacijo. Ugotovitve teh raziskav kažejo, da številni viri – na primer tradicionalna glasba – kljub velikemu potencialu ostajajo slabo vključeni v turistično ponudbo zaradi nerazumevanja pomena dediščinskih virov, pomanjkljive organizacije in nezadostnega sodelovanja med deležniki.

Strokovni prispevek k razvoju turizma 

Ključni strokovni prispevek Gorazdovega delovanja je v argumentirani promociji ideje, da je dolgoročno smiselneje razvijati turizem, ki temelji na naravnih in kulturnih danostih destinacije, kot pa graditi »umetne privlačnosti«, se prilagajati trenutnim trendom ali nekritično posnemati rešitve iz drugih okolij. V praksi je veliko »ponesrečenih« poskusov nestrokovnega vključevanja dediščine in naravnih virov v turistično ponudbo, ki so pogosto posledica pomanjkanja predvsem marketinškega znanja ter šibkega sodelovanja med deležniki. Po drugi strani številni potenciali ostajajo neizkoriščeni.

Družbeni prispevek k razvoju turizma 

Zavzemanje za ohranjanje avtentičnosti ter premišljeno valorizacijo kulturne dediščine in naravnih virov v turizmu posredno prispeva k trajnostnemu turističnemu razvoju destinacije. Na eni strani preprečuje degradacijo okolja, pretirano komodifikacijo in izgubo avtentičnosti kulturne dediščine, na drugi strani pa omogoča ekonomsko učinkovito in trajnostno vključevanje teh virov v turistično ponudbo. Pomembno je tudi prizadevanje za povezovanje različnih strok, saj številne težave in neizkoriščene priložnosti izvirajo iz pomanjkljive komunikacije in nerazumevanja med strokovnjaki s področij dediščine, marketinga in naravoslovja.